Sivut

torstai 5. huhtikuuta 2012

TYO -jakso, Korroosionestomaalaus -näyttö


Kiva päästä piiitkästä aikaa kirjottelemaan tännekin!

Tänään oli viimeinen tyo -päivä ja ens viikolla jatkuu koululla.
Hauskaa 8-)

Viime viikolla tehtiin Sallan kanssa työssäoppimispaikalla meidän korroosionestomaalaus näytöt.
Näytön suorituksesta pikkusen informaatiota:

Maalausjärjestelmä, jota käytimme
(Nyt siis suoraan kopioituna kirjasta):

-

Teknodur 0050/0090 -polyuretaanijärjestelmät k47
(tarkennettuna käytämämme oli k47a)

Käyttö:
Ilmastorasituksiin joutuvien teräspintojen suojaamiseen, kun halutaan hyvää värisävyn ja kiillon kestävyyttä.

Tyypilliset käyttökohteet:
Teräspintojen suojaamiseen rasitusluokissa c3, c4 ja c5

-

Saatiin työn alle noin 80 kpl erilaisia rautaosia.
Osien oli täytettävä Sa2,5 kriteerit (Eli silmin nähtävä lika ja ruoste poissa), mutta ne täyttivätkin jo Sa3 kriteerit, sillä kaikki maalit ja kaikki oli hiekkapuhallettu pois.

Ensimmäiseksi osille suoritettiin ripustus-, putsaus- ja suojaustoimenpiteet.


Pääasiassa ns. koneistetut osat täytyy suojata teipillä.
Kuvassa näkyy oranssit teippaukset.

Kierteet tulpataan.


Osia valmiina maalaukseen.


Oranssilla laitteella mitattiin tässä vaiheessa kastepiste.

Jos ymmärsin kaiken jetsulleen, niin laite mittasi ilmankosteudesta ja kappaleen lämpötilasta kastepisteen, eli katsottiin ettei kappaleet ole esimerkiksi liian kylmiä maalattavaksi. Tällöin niiden pintaan suattapi alkaa tiivistyä vettä, mikä ei ole hyvä juttu maalin alla.

Aluksi osiin vedettiin sinkkiepoksipohjamaali.


Osia oli kuusi kärryllistä. Saimme kuulla, että yhteen kärrylliseen menee noin 1,5 litraa maalia, mutta sinkkiä menee puolet siitä. Siitä voipi laskea, että maalia tehtiin 4,5 litraa.

Korkkari, jota käytimme.

Sinkkiä vedettiin 1 kerros ja tarkoitus oli saada noin 40 myytä.

Alussa oli ongelmia ruiskun räkimisen kanssa.


Korkkarilla on aika näppärä maalata.



Sinkin jälkeen pestiin korkkari.

Seinälle on laitettu meitä varten lista, että muistamme kaikki vaiheet.

Ohenteen kierrätystä.

Sitten tapahtuikin pikku onnettomuus(lue räjähdys)...
Selventääkseni tapahtumien kulun ymmärtämistä, merkkasin kuvaan kyseessä olevan letkun (1.) ja kahvan (2.).
(En usko, että osaan ymmärrettävästi nimetä niitä tai kertoa niiden toiminnasta.)



Eli. 
Oli aika kierrättää ohennetta letkun (1.) kautta, mutta kahva (2.) oli jumissa. Ryhdyimme kaikin voimin painamaan kahvaa alas, eikä kumpikaan huomannut pitää kiinni letkusta. Yhtäkkiä kahva aukesi (aivan liian nopeasti) ja letkustä lävähti sinkkilitkua ympäriinsä.


Aluksi luultiin että säästyttiin suurimmilta sotkuilta, mutta vilkaisu ripustettuihin osiin...

Oikein juuri sille näkyvälle puolelle -.-
Toivuttuamme tragediasta oli...
...epoksipohjamaalin vuoro.

Maalia tehtiin 9 litraa.

Maalia vedettin 1-2 reissua ja tarkoitus oli saada 80 myytä.
(Tässä vaiheessa pintaan pitäisi siis saada kaikkiaan 120 myytä)


Kappaleiden(/kärryjen?) sähköistymisen vuoksi tuntui, että maalia pöllysi silmiin. Laitettiin lasit päähän, vaikka näkyvyys olikin niiden kanssa heikohko. Maalaustilan seinät on jo niin maalisumun peitossa, että välillä oli ilman lasejakin hankala kuikuilla maalattua pintaa.




8 )

MerimaisemienYstävät.ry

_______________________________________
 
Seuraavana päivänä hiottiin vahinkoroiskeet ja -valumat pois.



Kohtiin joista paljastui metallia, vedettiin vähän sinkki -sprayta.


Keltaisiksi tuleviin osiin laitettiin valkoista pohjamaali -sprayta kohtiin, jotka oli hiottu sinkille (keltainen maali ei ole oikein peittävä).


Taas mitattiin kastepiste.

Mitattiin myös kalvon paksuuksia. Kuvan osassa näkyy myös märkämittaus jäljet.
Tässä vaiheessa mitattujen kalvon paksuuksien keskiarvo oli vähän oli 120 myytä.


Next one: Pintäväri (Polyuretaani)

Pintaväriä olisi tarkoitus vetää noin 40 myytä, niin saadaan kaiken kaikkiaan tarvittavat 160 myytä.

Keltainen maali vedettiin hajotusilmaruiskulla ja 2 reissua.


Keltaista maalia tehtiin 0,8 litraa ja ohennetta laitettiin hieman ohjetta vähemmän (jottei maali valuisi kovin helposti).

Tumma pintaväri loppuihin osiin.


Maalia tehtiin 8 litraa ja reissuja tehtiin 1-2.




Kuvia valmiista osista:





8 )

Voee mulla ois vielä kaiken näköstä paatosta tänne kirjotettavana, mutta eei kyllä pysty enää kirjottaa. huhhu

2 kommenttia:

  1. Onks mun ees järkee kirjotta samaa lätinäää tästä näytöstä blogii ku sul on nii hyvin kirjotettuna ;o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kyä tiijä. Tässähän kaikki kyl on kun tehtiin molemmat samat vaiheet.

      Poista